fredag 14 januari 2011

Fetas fredagsmys

När jag inhandlade fredagens middag uppmärksammade jag en tjockis som vacklade lite vid inköp av onyttiga varor.

Vid chipshyllorna* stod en fet kvinna och klämde på en påse ostbågar. Så märkte hon att hon var bevakad och slätade genast ut påsen och släppte den. För att direkt gå tillbaka och klämma på ostbågepåsen igen.

Så hade det säkert fortsatt om jag inte gått fram, sträckt mig högst upp** och greppat en sådan där chipspåse med ekologiska chips som inte innehåller tillsatser eller härdat fett. Då fick tjockisen tillräckligt med mod, hon slet åt sig ostbågspåsen och rusade till kassorna.

Som om hon hade avstått påsen med ostbågar ifall jag inte tagit chipspåsen. Det hade bara tagit längre tid och ostbågarna hade varit ostbågsmos.

* Varför har matbutikerna fler och höga hyllor med chips men låga och ofta få hyllor med grönsaker?
** Varför ställs de bättre, och godare, chipsen högst upp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar