måndag 9 maj 2011

Huliganism startar i unga år

Jag är en mycket belevad man. Jag har en väl ansedd universitetsexamen och har aldrig stagnerat när det gäller att lära mig nya ting. Livet är ett lärande. Till detta har jag även en mycket stor förmåga att se samband och sammanhang i ett större perspektiv. Nu skall jag dela med mig av min fantastiska kunskap. Denna gång om hur man kommer till bukt med fotbollshuliganism.

I SvD:s kolumn kan man läsa att filosofen och författaren Roland Poirier Martinsson menar att fotbollshuliganismen är klubbarnas fel. Jag menar att det startar betydligt tidigare än när de unga vuxna väl går med i en fotbollsklubb.

I dagens DN kan man, med fasa, läsa att en 16-årig domare har blivit hotad av föräldrar till ett fotbollsknattelag med åttaåriga spelare. Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör. Om föräldrarna föregår som ett dåligt exempel genom att vråla* okvädesord kommer barnen att göra detsamma. Sedan förvärras beteendet i äldre år.

Jag har sagt det förr och säger det igen; sport är inte bra.** Dessa föräldrar borde skaffa ett mer berikande liv istället för att försöka uppnå sina egna drömmar genom sina barn.

* Varför dessa fotbollsfantaster måste vråla har jag aldrig förstått. Det är barbariskt.

** Sport skall inte jämföras med ett hålla en god hälsa, motion är givetvis mycket bra. Jag är en god motionär och har en evigt vacker kropp.

6 kommentarer:

  1. Om man inte skall syssla med sport? Vad är "berikande" aktiviteter?

    SvaraRadera
  2. Är det en retorisk fråga? Annars svarar jag konst, kultur, givande konversation och vård av sin inre och yttre skönhet. Exempelvis.

    SvaraRadera
  3. Ingenstans i media nämnas det att en "kulturkrock" ligger bakom denna efterhand ganska vanliga händelse.
    Själv skulle jag aldrig skicka mina barn att sporta i grenar var dessa "kulturkrockar" är vardag.

    SvaraRadera
  4. Jag säger bara en sak stackars barn och domare som utsätts för detta tragiska. Föräldrar borde lära sig hålla tyst och inte bli så hetlevrade.Domarna (i alla fall de flesta) gör så gott dom kan och dom är också människor som vi andra så även dom kan göra misstag. Nu hoppas jag att föräldrarna tar sig i kragen till nästa säsong så barnen får fortsätta göra det som dom förhoppningsvis tycker är roligt.

    SvaraRadera
  5. Föreningen är ju Rosengård FC, så jag är inte förvånad.
    Men "Det kunde lika gärna varit svenskar"....??

    SvaraRadera
  6. Efter många år i Stockholmsfotbollen som ledare och publik kan man bara konstatera att detta börjar bli ett allvarligt problem även här. Min son (16 år) dömer 10-13 åringar och den "skit" han får ta vid match från föräldrar är ofattbar. Han var själv aktiv spelare men har tröttnat då alltför mycket glopord och gapande sker på plan under match. Vad vi "duckar" för, är att det tyvärr till stor utsträckning de sk invandrarlagen som beter sig allra sämst. Just nu finns det 8 avstängda spelare på "svarta listan" som Stockholms Fotbollsförbund visar på sin hemsida, www.stff.se och av dom 8 har tyvärr 6 invandrartypiska namn och det är ingen nyhet, det har varit så i många år nu.
    Ja, vi måste erkänna att detta är ett problem. Alltför hätska spelare och föräldrar som inte är vana att kunna behärska sig, dom måste få stenhårda straff och uteslutas från sporten under lång tid. Gör vi inget nu så kommer många barn, både "svenskar" och "invandrare" tvingas lägga av med sin sport!

    SvaraRadera