torsdag 25 augusti 2011

Bank i mobilen

Jag är en modern man som är väl bevandrad bland det mesta som det är värt att veta något om, däribland teknikprylar (vilket ni flitiga och trogna läsare redan känner till).

Även "min" bank har en mobilapp och glad i hågen laddade jag ner den för att genast börja utforska dess möjligheter. Döm av förvåning när det inte går att betala räkningar, föra över pengar till valfritt konto eller något som man faktiskt kan behöva använda appen till. Istället kan jag se mitt saldo...?! (Jag har aldrig ont om pengar, så varför skulle jag vilja se saldot?)

Vad tror banken kan hända om jag får möjlighet att betala räkningar via mobilen? "Oj, hu så läskigt, Torsten kan förlora 100 kronor av en ohederlig tjyv som betalar Teliaräkningar via hans mobilapp..."

Gränsen mellan säkerhet och användbarhet kan säkert vara svår att dra men nog borde man få utföra några av de mest grundläggande tjänsterna via mobilappen? I dagsläget är appen helt obrukbar och jag funderar allvarligt på att byta bank.*

* Vilket det finns fler orsaker till, men mobilappens usla funktionalitet blev droppen som fick bägaren att rinna över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar