söndag 28 augusti 2011

Reinkarnation

Jag är en förnuftig och praktisk man. Jag tror inte på hokus-pokus, övernaturliga fenomen eller spådomar*. Men när jag läser en artikel på svd.se om Casanova får jag söndagsfunderingar, har jag levt tidigare? Har jag reinkarnerats?

Porträttet av denne Casanova är på många sätt ett porträtt av mig från mina tidigare, lite vildare, år. Se bara på Casanovas beskrivning av sig själv:

"Han var över 1,80 lång och atletiskt bygd, med mörk hy, intensiv blick och god kroppshållning – åtminstone om han fick säga det själv."**


Vissa delar av hans leverne (fängelsevistelser, kätteri och ev. även incest) är givetvis inget jag någonsin har ägnat mig åt. Eller kommer att ägna mig åt. Det sägs ju att man skall lära sig från liv till annat, och det har jag i så fall uppenbarligen gjort.

* För många herrans år sedan, när jag pryade på en lunchrestaurang, var restaurangcehfen under en dag sjukskriven eftersom det stått i Allers horoskop att denna dag var hennes otursdag. Hon skulle stanna hemma, inte tvätta fönstren eller på annat sätt utsätta sig för fara.


** Längden får översättas till dagens mått, närmre 1,90 lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar