fredag 18 februari 2011

Bortskämda barn

Nu är måttet rågat vad gäller bortskämda barn. Jag har länge upprörts över hur vuxna människor, till synes vid sina sinnens fulla bruk, inte förstår skillnaden mellan att älska sitt barn och att skämma bort sitt barn när de blir föräldrar.

Nu är det någon mexikansk "flicka" på 19 år som på fullaste allvar anser att hon skall få delta på prins Williams och Kate Middeltons bröllop senare i vår. Jag kan inte riktigt avgöra om hon endast är bortskämd eller om hon även har någon mental sjukdom.

Jag ser framför mig hur hennes föräldrar aldrig någonsin har kunnat säga nej till sin dotter. Allt hon har velat ha har hon fått. Hon sitter där i sitt rosa rysch och pysch-rum och drömmer om prinsar och prinsessor och kräver att få delta på ett bröllop hon inte på något sätt har någon anknytning till, förutom att hon är besatt av prinsens avlidna mor lady Di. Klart man vill ha en stalker på sitt bröllop...

Det som upprör mig mest är att detta enkelt hade kunnat avhjälpas om föräldrarna sagt nej till sitt barn under uppväxten. Det är inte farligt att inte alltid få som man vill, tvärtom får barnet hjälp att bli ödmjuk och växa upp till att bli en trevlig individ. Jag är ett praktexempel på detta, älskad och omtyckt av alla och envar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar