onsdag 4 maj 2011

Nästa vän: Snåljåpen!

Jag har tidigare berättat om två av mina vänner, Ångesten och Swingersen. Nu tänkte jag dela med mig av nästa vän - Snåljåpen.

Snåljåpen är vansinnigt snål. Jag har viss förståelse för människor som gärna har kontroll över sin ekonomi och inte låter pengarna sprättas iväg på onödiga ting. Likaså har jag full förståelse för människor som låter sig bjudas, gratis är gott. Däremot saknar jag förståelse för människor som kan ta långa omvägar för att köpa ett tiotal diskborstar till extrapris. Ni förstår säkert vad jag menar, sådana där snåla personer som tappat greppet om verkligheten och låter jakten på reapriser styra deras liv.

Jag har en sådan person i min bekantskapskrets. Snåljåpen är totalt besatt av vad saker kostar och kan inte prata om annat än kostnader. När snåljåpen är bortbjuden på en middag där förutsättningarna är att värden bjuder på middag och gästerna medtar dryck meddelar snåljåpen att denne minsann avser att dricka vatten. Men snåljåpen låter sig gärna bjudas på annan dryck om någon gäst är vänligt inställd*. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Snåljåpen låter även sina gäster köpa med sig de dyraste varorna till de bjudningar snåljåpen annordnar. Visserligen rätt smart, men otrevligt när jag blir drabbad.

* Snåljåpen är mycket lik karaktären Ove Sundberg i tv-serien Solsidan, fast på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar